.

Friday, July 24, 2009

SAKA



Salam..hari ni aku blaja benda yg baru..bkn la bru sgt..cuma aku bru tgk dpn mata aku benda tu terjadi..aku tgk cmne saka kna kt org..first time aku tgk org mengubat org yg kna saka ni...menyeramkn je..huhu..dhla yg kna tu kwn aku..cm x sangka pulak dia da blatih o ambik silat sblum ni..tgk rupe xde pn..p dia ckp dia xminat pn cuma ayh dia nk dia kuat dr segi pertahann..tuje..silat pn leh jd saka upenye...dia kna tu coz dia ckp dia dh mkn sirih yg tok guru dia bg mkn sblum latihan..tp yg malangny dia pas mkn dia xdtg pn latihan silat tu..kin benda tu penting dtg kalo dh mkn sirih tu kot..huhu..yg kesianny kt kwn aku ni dia xpnh cmni sblum ni..perangai dia pelik giler..dia bercakp x henti2..perangai dia jd cm budak kecil la..kwn aku ckp manja giler upa dia...dia x sdr pn keadaan dia tu...

Yg jd menakutkn ktorg kwn2 dia adalh dia ckp dia leh bc pemikiran org n dia leh cm personaliti org..huhu..aku sdih coz time dia tgk aku dia ckp.."sape sblh kiri ni ek..dila ke??"...pastu dia ckp g..ni wat aku sdh ckit la..hehe.."dila sori..dulu benci dila coz dila garang..p dila baik.."..pastu aku pn tkejut la..garang ke aku ni..nk mengamuk pn tkut..huhu..pas je dgr tu aku nk bla la..p dia trus panggil.."dila jgn la pg..dila baik"..aku pn ckp la"xpe la..dila ok je.."aku x slhkn dia pn..x ambik ati sgt ape dia ckp..coz tu benda lm..aku kesian giler tgk dia td..sa cm nk nangis je time tgk dia kna ubat tu..dia ckp dia skit...kwn2 aku yg len pun simpati tgk dia...yg ubt td tu junior ktorg..dia mmg pandai bab2 ni..ok la tu..aku bgga kt junior tu..walaupun dia org kurg upaya tp dia ada kelebihan la nk ubt org cm2...mmg respect bisla..

Tapi x bis lg kes dia..skang dia duk bilik..kwn aku jaga la..coz ni dh jd kes besar gakla..pihak U ktorg nk anta dia blik rmh kt semennjung la..biar family dia uruskn dia wat ms ni..benda yg ganggu dia tu pun sbnrny kt sana smuala..better la dia blik..sian tgk dia cm2..ni la pengajaran kot..coz dia ni suka pendam jugak kalo da mslh...dia xckp pun kt kwn2 dia yg dia da masalh ke ape ke..dia ckp malu..tiap2 org mmg la len cara nk luah kn..kalo aku kin kt cni la kot..huhu..benda terjadi pn sbb dia asyik fikir kisah lalu yg dia ssh gak nk cita kt org..

Aku harap dia ok pasni..aku doakan dia leh tenangkn fikiran dia kalo pihak u nk anta dia blik rmh nnt...harp xde ape yg lbh menyedihkn la pasni..smua baik2 je..amin....

ni aku nk kongsi sikit maksud saka n ayat2 yg menunjukkan ttg saka.. aku ambik dr ternet..

Renung2 kan lah...

p/s: Berhati2 lah jika kt menentukan hidup kt dan byk2lah menuntut ilmu agama agar kt x d ganggu makhluk yg d benci Allah...

http://www.penawar.com/saka.html


Definasi:




Saka adalah jin yang telah berada dalam tubuh manusia yang sudah sekian lama sehingga sebati dengan diri manusia tersebut. Ianya berlaku samada seseorang itu sedar atau tidak kerana ianya diwarisi dari keturunannya. Saka ini wujud apabila nenek moyang terdahulu mempelajari ilmu tertentu yang membabitkan jin dan diperturunkan kepada pembawa saka tanpa diketahui atau boleh jadi juga jin tersebut sendiri memilih untuk mendampingi keturunan yang dikehendaki.






Jin tersebut oleh nenek moyang pembawa saka apabila mereka telah meninggal dunia. Semasa mereka hidup, mereka telah bersahabat dan membela jin-jin tersebut yang dikenali dengan pelbagai nama.






Nama-nama seperti hantu raya, pelesit, pontianak, polong dan lain-lain memang terkenal di kalangan masyarakat melayu. Namun hakikatnya semuanya adalah sama iaitu makhluk Allah s.w.t. yang dikenali dengan nama jin dan syaitan.






Dalil:




Persahabatan antara jin dan manusia dalam bentuk 'khadam' dinyatakan di dalam al-Quran. Firman Allah s.w.t.:








Ertinya:

"Dan bahawasanya ada beberapa lelaki dari kalangan manusia meminta perlindungan kepada beberapa lelaki dari kalangan jin, maka jin-jin itu menambah bagi mereka dosa dan kesalahan..." - Surah al-Jin: 6






Jin yang dijadikan khadam inilah akhirnya menjadi saka yang perturunkan dari ayah ke anak dan keturunan yang seterusnya (mereka yang mempunyai pertalian darah). Ini disebabkan perjanjian yang telah dibuat oleh nenek moyang denan jin tersebut dan mengundang masalah dan penderitaan kepada keturunannya.


4 comments:

lyle hikari said...

dilah, ku tau siapa yg kamu maksudkan...
sekarang die macamane? da ok ke? org mmg prasan yg die agak berbeza beberapa ari nie.... td nak g tgk jgk die, tapi sbb da sewa kete nak g anta laptop... bill kate dia ada cari org eh...

~~dieylah~~ said...

dia mkin truk..plz help her..huhu..pihk u nk anta dia blik..hopely cpt2..sian tgk dia..skang kak wawa yg jaga...

lok... said...

dillah.....cian juak...o....tp kmk rs mun nya iman nya kuat,,,insyaALLAH dpt nya lawan....apa2 pun kmk akn mendoakn nya juak....smoga nya cepat sembuh,tp bnda ya mauk "sebati" dlm dirik nya kali....sebab ya nya merancau...

~~dieylah~~ said...

kak ejan..nya ng kuat..smua ayt Quran ny gik pt baca..cuma ny x sdar kelakuanny jak..yala doa sm2 jak..esok ny blit semnjg..harp smua slmt...amin..