.

Monday, March 21, 2011

.:: Kuih Suman vs Lepat Pisang::.

Hello!!! korang2 watpe sekarang?? bz ke..hehe..macam rindu lak ngan korang...
korang rindu aku tak...mesti tak nye kan...hihi..tak kisah la..janji korang happy..
aku pun happy gak..happy sebab minggu lepas n minggu ni kerja aku makan makan n makan..haha..kenyang2 sampai tak cukup ruang dah kat perut..perut aku bukan perut korang k..ke korang ngah tengok perut korang lak..dah la tu..cukup2 slim dah tu...

Kali ni meh aku nak ajar korang cara wat kuih orang dulu2 nih..tak tahu la ni kuih tradisional kat sarawak atau pun bukan...ke tempat korang pun ada gak...sbb nama je lain...tp kuih nye sama..
KUIH SUMAN..korang pernah dengar ke?? ke korang panggil kuih lepat...ekk...tak pastila...
ni cara yang paling mudah aku dapat buat...1st time wat sendiri ni..sebelum ni asyik makan je bila mak aku dah siap buat...hihi...

Bahan-bahan :

Ubi Kayu yang telah diparut atau dikisar halus

Gula Apong (Gula Melaka)

Daun Pisang yang telah disalai dan dipotong kecil-kecil

Cara-cara :

1- Gaulkan ubi bersama gula apong hingga rata dan terasa cukup manis dimulut anda..

2- Kemudian letak kan adunan ubi tadi di atas daun pisang seperti dalam gambar di atas..

3- Lipatkan daun pisang seperti di atas..

4- Ni lah hasil yang telah aku lipat..

5- Sediakan air tidak melebihi penghalang untuk kukuskan kuih tadi..

6- Letakkan lah kuih tadi ke dalam kuali(ni aku guna kuali) kalau korang ada pengukus gunakanlah..

7- Ni la rupa pengukus kuali rumah aku..hihi..nak ambik cepat dan mudah..
8- Kukuskan selama 1 jam setengah ikut kuantiti kuih yang korang buat..
Mak aku cakap sampai air dalam kuali tu kering masaklah...hihi


Ni la rupa dah masak...

Macam jelly je kuih ni...yummy2..lapa lak tgk pic nih..ada yang cakap macam lepat pisang...same kot..tapi ni lepat ubi..kata si eyk@_zul nih..hihi..dia cakap dalam FB tanpa melihat rupa lagi...
amacam eyka..sama tak??hik3...

k selamat mencuba...sorila kalau ayat aku tak betul atau korang tak faham..hihi..takde ilmu menulis buku masak2 lagi nih..hik3...k salam..
p/s: lebih manis lebih sedap...heehehe...

8 comments:

aleen aiden said...

serius xpnah dengar name kuih suman sblum ni.hu3

eyk@_zuL said...

ya..sama!!mun d malaya cdak nya panggil lepat~~~hoho....akhirnya dpt juak tinguk gmbar kueh suman ori from swk tok.nti pos utk ktk sikit ya?hihi~

.:: dieylah :: said...

aleen aiden ::

org sini je panggil cmtu kot..kat sne panggil lepat...hehe

.:: dieylah :: said...

eyk@_zul ::

yalatek sama..haha...kmk jak terfikir2 camne lepat...
tapi lepat pisang jak salu nga...
"kitak = awak "
"kamek = saya"

kitak cam cam suruh kamk pos ke kamek pun..hehehe

eyk@_zuL said...

hahaha..typo tu. pos bg kamek la..hahahaha

.:: dieylah :: said...

eyk@_zul ::

sik dapat nak di pos....basik kelak...alu sik dapat makan..hihihi

Unknown said...

Ya nang lepat ubi...
SUMAN lain ruponye. Isinye lemantak ado udang alo mbasaknye ditunok...

Unknown said...

Ya nang lepat ubi...
SUMAN lain ruponye. Isinye lemantak ado udang alo mbasaknye ditunok...